Co to za skróty? Co oznaczają? Jak je rozumieć? W marketingu internetowym to powszechnie stosowane nazwy wykorzystywanych modeli rozliczeniowych. W tytule podałam tylko przykłady, bo jest ich naprawdę wiele i… można je łączyć i tworzyć modele hybrydowe np. CPL + CPS.

CPL – Cost Per Lead

CPL to jeden z najczęściej stosowanych modeli rozliczeniowych. Wydawcy go uwielbiają, a reklamodawcy niekoniecznie, ponieważ jako wydawca (Partner Programu Partnerskiego LeadStar) zyskujesz wynagrodzenie za każdy wniosek (lead) dostarczony do reklamodawcy i spełniający określone warunki. Do tych warunków zalicza się zwykle:

  • poprawność danych (dane podane w formularzu muszą być poprawne),
  • lead kontaktowy (doradca musi się dodzwonić do klienta),
  • prawdziwość danych (klient musi podać prawdziwe dane),
  • nowy klient (reklamodawca nie płaci za kontakt do starego klienta – tak zwanego „dubla”).

Może się zdarzyć również, że w danej kampanii (programie) rozliczanej w modelu CPL konieczne będzie spełnienie również innych warunków. Aby je sprawdzić, zaloguj się do swojego konta w LeadStar.pl, wejdź do zakładki Twoje programy lub Katalog programów i przejrzyj Warunki naliczenia wynagrodzenia.

Reklamodawcy z reguły unikają rozliczania się w modelu CPL, ponieważ nie płacą wówczas za ostateczny efekt jak na przykład za podpisaną umowę, udzieloną pożyczkę, zakup produktu. Wolą zdecydowanie model CPS.

CPS – Cost Per Sale

CPS oznacza wnagrodzenie naliczane za sprzedaż produktu czy usługi. Zarabiasz tutaj na przykład na udzieleniu pożyczki / kredytu klientowi lub po prostu na realizacji zamówienia i zakupie produktów w sklepie internetowym klienta. W programach zakupowych sklepy płacą zwykle za każdego klienta, który dokona zakupu. Z kolei w kampaniach pożyczek czy kredytów już nie jest tak prosto – CPS naliczany jest najczęściej tylko za nowego klienta danego pożyczkodawcy / kredytodawcy.

Pamiętaj o przejrzeniu warunków naliczenia wynagrodzenia w każdym z programów, który chcesz promować i to nie tylko w LeadStar.pl, a w każdym programie partnerskim.

W Programie Partnerskim LeadStar mamy dwa rodzaje CPS: rozliczany w złotych polskich oraz jako procent od sprzedaży. Model CPS zł to wiadomo – dostajesz określoną kwotę za klienta, który skorzysta z Twojego linku do kampanii (pobranego z panelu LeadStar z zakładki Twoje programy) i dokona zakupu produktu/usługi. A model CPS % to po prostu procent, jaki zarabiasz od wartości produktu lub usługi zakupionych przez klienta. Przykładowo: jeżeli z Twojego linku klient weźmie kredyt na 100 000 zł, a wynagrodzenie w tym programie to CPS 2%, to Ty otrzymasz wówczas 2 000 zł! Dużo prawda? 🙂 A wydawać by się mogło, że to „tylko” 2% od sprzedaży…

CPA – Cost Per Action

CPA to nic innego jak naliczenie wynagrodzenia za konkretną „akcję”, na przykład zapis do newslettera, rejestrację w konkursie, wypełnienie ankiety czy wykonanie transakcji kartą do otwartego rachunku bankowego. Czyli CPA to taki model pomiędzy CPL a CPS – trochę więcej niż tylko lead i trochę mniej niż zakup produktu czy usługi. Kampanie rozliczane w modelu CPA łatwiej jest promować niż w CPS, ale… mają zdecydowanie niższe stawki.

CPC – Cost Per Click

CPC oznacza wynagrodzenie naliczane za kliknięcie w reklamę. Tego typu model rozliczeniowy spotykany jest zazwyczaj przy wysyłkach mailingowych. Oferty na kampanie rozliczane w modelu CPC otrzymują Partnerzy, którzy jednocześnie:

  • posiadają własne bazy e-mail, na których zarabiają (monetyzują je)
  • i uzupełnili oświadczenie o zgodności przetwarzania danych z obecnymi przepisami o ochronie danych osobowych – oświadczenie takie wymagane jest przez sztab prawników Programu Partnerskiego LeadStar, aby Partner mógł zarabiać na swojej bazie danych.
Sztab prawników LeadStar
Sztab prawników LeadStar 🙂

Ostateczne rozliczenie w kampaniach CPC w LeadStar.pl odbywa się na podstawie statystyk reklamodawcy. Statystyki dostępne w systemie LeadStar są poglądowe.

Pamiętaj: aby zarabiać na bazie e-mail, konieczne jest dostosowanie się do wymogów RODO.

CPM – Cost Per Mille

Mille – z łacińskiego, oznacza tysiąc. W CPM stawka podawana jest za tysiąc wyświetleń (banneru) lub tysiąc wysłanych e-maili. Na przykład chcesz wysłać mailing reklamowy do 50 000 adresów e-maili, które posiadasz w swojej bazie danych. Reklamodawca chce Ci zapłacić stawkę CPM 10 zł. Z wysyłki do 50 000 kont zarobisz w takim razie 50 000 * 10 zł / 1 000 = 500 zł.

Na rynku jest coraz mniej kampanii rozliczanych w tym modelu. Reklamodawcy stawiają raczej na modele efektywnościowe, w których płacą za konkretny rezultat, jak np. model CPS.

FF – Flat Fee

FF to stała opłata za reklamę. Model rozliczeniowy bardzo podobny do CPM, bo tam też mamy do czynienia z pewnego rodzaju stałą opłatą. W przypadku FF umawiasz się z reklamodawcą po prostu na konkretną stawkę za reklamę. Na przykład za umieszczenie reklamy pod każdym artykułem lub w pasku bocznym na swoim blogu i jej emisję przez okres jednego miesiąca reklamodawca zapłaci Ci 1 000 zł. Nie bierze się tu pod uwagę ilości wyświetleń tej reklamy – jak w CPM. Równie dobrze może ich być nawet zero. Ty jako wydawca umieszczasz reklamę zgodnie z warunkami, po uzgodnionym okresie reklamę usuwasz i oczekujesz na zapłatę ze strony reklamodawcy niezależnie od tego, jakie wyniki (ilu klientów) z tej reklamy on pozyskał.

Pamiętaj jednak, że wyniki z reklam są ważne. Jeżeli z reklamy rozliczanej w modelu FF (lub w jakimkolwiek innym modelu), reklamodawca dzięki Tobie pozyska wielu klientów i uzna, że ta kampania była efektywna, to będzie bardziej skłonny do przedłużenia rozliczenia w modelu FF (czy innym modelu) i wykupienia u Ciebie reklamy na kolejne miesiące.

Czas na modele hybrydowe…

A teraz misz masz wszystkich modeli rozliczeniowych 🙂 Na rynku możesz spotkać wiele różnych wersji modeli hybrydowych – czyli połączonych stawek modeli, które opisałam powyżej. Przytoczę tutaj kilka z nich, abyś miał świadomość tego, na czym rzecz polega.

  1. CPL + CPS
    to połączenie wynagrodzenia za wniosek i za sprzedaż – oznacza to, że za ten sam wniosek możesz otrzymać zarówno stawkę podaną w CPL, jak i stawkę podaną w CPS. Przykładowo: mamy stawkę CPL 10 zł + CPS 100 zł. Jeżeli spełnisz warunki tylko do otrzymania wynagrodzenia CPL, to zostanie Ci naliczone 10 zł za wniosek, a jeśli spełnisz warunki i do CPL i do CPS, to otrzymasz 110 zł (= 10 +100).
  2. CPS + CPA
    w tym modelu otrzymasz wynagrodzenie za wykonaną przez klienta akcję oraz / lub za sprzedaż. Najczęściej spotkasz go w kampaniach kont osobistych, gdzie wynagrodzenie możesz zgarnąć za otwarcie rachunku przez klienta (CPS) i za wykonanie przez niego określonych akcji (CPA) np. wykonania przelewu na rachunek czy płatności kartą na określoną kwotę.
  3. CPS lub CPS2
    tutaj jest trochę inaczej niż w poprzednich przypadkach. Za spełnienie określonych warunków możesz otrzymać albo wynagrodzenie CPS, albo CPS2 – jedną z dwóch opcji. Zajrzyj na przykład do opisu programu Lendon. CPS otrzymasz, jeżeli pożyczka zostanie udzielona nowemu klientowi, a CPS2 – jeżeli staremu klientowi pożyczkodawcy. Na etapie pozyskiwania klienta nie wiesz czy jest on starym czy nowym klientem – my również tego nie wiemy. Sprawdzisz to przy rozliczeniu danego programu, jaka stawka została Ci naliczona.
  4. CPL lub CPL2 lub CPL3
    podobnie jak w punkcie 3., za ten sam wniosek otrzymasz tylko jedną z podanych trzech opcji. Może ona zależeć od jakości dostarczanego wniosku. Spójrzmy na kampanię Automat Kredytowy. Jeżeli klient, którego pozyskasz jest klientem bankowym (z udokumentowanym dochodem i pozytywną historią w BIK), to otrzymasz wynagrodzenie CPL1. Jeżeli natomiast jest klientem pozabankowym (dowolne źródło dochodu, możliwe opóźnienia w spłacie powyżej 30 dni, ale bez zajęcia komorniczego), to otrzymasz wynagrodzenie CPL2. A CPL3 naliczane jest w przypadku, gdy lead jest kontaktowy, klient chce wziąć pożyczkę, i jednocześnie ma zajęcie komornicze. A pozostałe warunki naliczenia wynagrodzenia możesz przejrzeć w opisie programu Automat Kredytowy.

Korzystając z kampanii rozliczanych hybrydowo masz większe prawdopodobieństwo, że otrzymasz jakiekolwiek wynagrodzenie. Jeżeli klient, który poprzez Twój link z systemu LeadStar (link do promowania danej kampanii / programu), nie skorzysta ze wszystkich usług i nie spełni warunków do otrzymania przez Ciebie wynagrodzenia CPS, to chociaż otrzymasz wynagrodzenie CPL – przy rozliczeniu w modelu CPL + CPS. Zwróć jednak uwagę na wysokość stawek w modelach hybrydowych i porównaj je ze stawkami w standardowych modelach – promuj kampanie w tych modelach, które najbardziej Ci się opłacają 🙂

Fraudy – nikt ich nie chce

Reklamodawcy nie płacą za leady „fraudy”. Za fraudy uznaje się te leady, które w szczególności:

  • wydawca pozyskał w sposób niezgodny z prawem, na przykład przepisał dane klientów na formularz mimo że nie wyrazili na to zgody lub wprowadził ich w błąd obiecując klientowi korzyści, których finalnie nie dostanie,
  • są niekontaktowe lub zawierają nieprawdziwe dane,
  • są pomyłkami – klienci, których dane zostały przekazane do reklamodawcy twierdzą, że nie wypełniali żadnego formularza.

W ponad 80% programów dostępnych w Programie Partnerskim LeadStar reklamodawcy zakazują wypełniania wniosku za klienta.

Informację o zakazanych i dozwolonych działaniach znajdziesz w opisie każdego programu / kampanii dostępnej w LeadStar w sekcji „Warunki naliczenia wynagrodzenia”.

Reklamodawcy informują nas, jeżeli w ich programach generowane są fraudy. Nie generuj ich, ponieważ może to skutkować wyłączeniem Cię z danego programu lub nawet całkowitym usunięciem konta Partnera w Programie Partnerskim LeadStar – i to w trybie natychmiastowym od otrzymania przez nas takiego zgłoszenia od Reklamodawcy.

Wskazówka od Partnera LeadStar

Osobiście polecam nie myśleć jak statystyczny Polak, czyli co by tu wykombinować, żeby się nie narobić a zarobić 😀 Nie chcemy fraudów, reklamodawcy i tak za nie nie zapłacą i są w stanie naprawdę szybko je wykryć. A nie chcesz przecież, aby Twoje konto zostało zamknięte i abyś nie mógł więcej zarabiać… Zarabiaj mądrze!

Polecam również testowanie różnych modeli rozliczeniowych. W Programie Partnerskim LeadStar w niektórych kampaniach jest dostępnych kilka modeli rozliczeniowych.

LeadStar wiele modeli rozliczeniowych
Przykład jednej kampanii dostępnej w czterech modelach rozliczeniowych

Możesz spokojnie dołączyć do wszystkich i w jednym miesiącu promować na przykład model CPS, w drugim model CPL+CPS, a w trzecim model CPS1 / CPS2. Później sprawdzasz wyniki i zostajesz przy tym modelu, który był dla Ciebie najbardziej opłacalny 🙂


Angelika Jazgier (Gradzińska)

W marketingu od 2013 roku. Dlaczego marketing? Bo lubię zmiany i dynamikę - to, że ciągle coś się dzieje. Należę do osób, które im więcej mają obowiązków, tym lepiej potrafią zorganizować sobie czas i wykonać je… na czas :) Poza tym uwielbiam wszelkiego rodzaju tabelki, statystyki i analizy – wszystko, co można logicznie wytłumaczyć. A najlepiej – gdyby wszystkie te tabelki pokazywały jedynie wzrosty (te dobre wzrosty oczywiście :) ) oraz stale idące w górę zarobki (nie tylko moje ;) ).