Dlaczego akcja się nie zliczyła?

Opublikowane przez Katarzyna Birgiel w dniu

Drodzy,

zdarza się, że pytacie nas o powody niezliczenia się akcji u nas w panelu, dlatego postanowiłam nieco nakreślić Wam sytuację, jak to wygląda w praktyce.

Wszystkie akcje, które są widoczne w naszym panelu (LeadStar), to odbicia statystyk z paneli reklamodawców. Każdy link, który dostępny jest w panelu, ma dodany parametr śledzący w jednej z dwóch postaci: postback lub piksel.

Czym jest postback?

Postback pozwala na pobranie z raportu reklamodawcy informacji, że dane kliknięcie poprawnie odłożyło się jako wniosek. Status takiej akcji zmienia się u nas w panelu od kilkunastu minut do 2 godzin od czasu złożenia wniosku. Jeśli status, po tym upływie, nie zmienił się na wniosek wysłany, oznacza to, że:
a) nie został wysłany poprawnie, bo np.:
– pojawił się błąd podczas składania wniosku,
– klient wyszedł z wnioski i powrócił poprzez cofnięcie strony strzałką w przeglądarce (w takim przypadku należy każdorazowo otworzyć ponownie link z leadstar!),
b) klient otworzył link z leadstar, wyłączył stronę, wrócił później BEZPOŚREDNIO na stronę reklamodawcy i wypełnił wniosek (taka akcja zliczana jest na konto reklamodawcy, gdyż jest to wniosek pochodzący bezpośrednio ze strony),
c) klient podał niepoprawne dane lub jest już w bazie klienta (część reklamodawców weryfikuje wnioski już na etapie jego składania, niektórzy reklamodawcy nie traktują duplikatów jako wnioski; dotyczy to np. kont osobistych – czasem wystarczy literówka lub błąd w numerze pesel czy dowodzie);
d) klient uprzednio klikał we wnioski z konkurencyjnych programów lub wypełniał poprzez nie wniosek na swoje dane (przeglądarka pamięta cookie), co skutkuje przypisaniem akcji do konkurencyjnego programu (w panelu konkurencji nie pojawi się informacja o złożonym wniosku),
e) akcja wygenerowana jest z tego samego IP, co inny wniosek wysłany już uprzednio na tą kampanię,
f) strona z podziękowaniem nie została załadowana do końca (została wyłączona np. po 2 sekundach od jej pojawienia się); optymalny czas pozostania na stronie, to około 10 sekund,
g) wystąpiły problemy ze zliczaniem po stronie klienta (co zazwyczaj zgłaszane jest przez samych reklamodawców).

Czym jest piksel?

Piksel pozwala na bieżące zliczanie akcji (natychmiast po wypełnieniu wniosku), aczkolwiek jego działanie mogą blokować takie programy jak AdBlock czy uBlock. Akcja w takim przypadku POWINNA odłożyć się u klienta i pojawić się w jego finalnym rozliczeniu – jak już pewnie wielu z Was zauważyło, takie akcje rozliczamy wraz z rozliczeniem za dany miesiąc, gdzie klik nagle zmienia status na zaakceptowany. 😊 Ponadto powody niezliczenia akcji, gdzie nie ma jej również po stronie reklamodawcy, są takie same jak w przypadku postbacku.

Reasumując: jeśli dany wniosek nie pojawił się u nas w panelu, to oznacza to, że na 99% nie zliczył się również u reklamodawców. 1% wyjątków stanowią akcje, gdzie adblock lub ublock blokuje działanie piksela, co jesteśmy w stanie sprawdzać (w większości) na bieżąco w statystykach klienta.

LeadStar a konkurencja

Każdy z programów partnerskich działających na polskim rynku ma ten sam schemat działania i parametry śledzące. Również live tracking działa na jednym z wyżej wymienionych narzędzi. 90% kampanii pochodzi z tych samych źródeł, więc zastosowane mechanizmy działania są DOKŁADNIE TAKIE SAME. Jeśli zatem akcja nie zliczyła się poprawnie u nas, również u konkurencji wystąpiłby dokładnie ten sam problem.

Niestety nie mamy wpływu na zmianę tych działań, gdyż wiele tutaj (jak da się zauważyć) zależy finalnie już od samego klienta, który wypełnia wniosek.

Co zrobić, gdy wniosek nie odłożył się poprawnie?

Jeśli zauważysz, że wniosek nie zliczył się poprawnie, choć Ty lub klient (musisz być pewny na 100%) nie popełnił ŻADNEGO z wcześniej wymienionych przewinień, to zgłoś nam to NATYCHMIAST. Nie czekaj z tym do rozliczenia, gdyż akcja może być weryfikowana nawet kilka tygodni. Pamiętaj również, że jeśli zgłaszasz reklamację po ponad dwóch miesiącach (po 30 dniach od rozliczenia w programie) – w 90% zostanie ona uznana jako bezzasadna, gdyż została złożona po zbyt długim terminie. W tym przypadku, jak mówi stare polskie przysłowie „Czas, to pieniądz”.


Katarzyna Birgiel

Małe, uparte i złośliwe, ale absolutnie nie rude. ;) Od ponad 10 lat zajmuję się programami partnerskimi oraz kontaktem z partnerami (bez skojarzeń! mam tu na myśli naszych wydawców i kontakt bezdotykowy ;>) i reklamodawcami. Lubię swoją pracę, przez co często siedzę po godzinach. A poza tym jestem mamą dwóch rozrabiaków, a w wolnej chwili (zdarza się, że ją mam) lubię obejrzeć dobry film, serial, anime czy też poczytać fajną książkę lub komiks. Jeśli możesz mi coś polecić - daj znać! :)