Kiedy rozliczane są kampanie reklamowe

Ten temat przewija się na naszym blogu oraz w pytaniach od Was dość często. Warto wspomnieć te wpisy:
A to tylko pierwsze z brzegu, znalezione przeze mnie, odpowiedzi. Spróbujmy więc dzisiaj ugryźć temat od innej strony.
1. Klikasz w link
Gdy ktoś klika Twój link partnerski, w pierwszej chwili system LeadStar tworzy akcję ze statusem „kliknięcie”. Nie ma znaczenia, czy strona docelowa reklamodawcy w ogóle się otworzyła! Tego jeszcze nie wiemy. System zapamiętuje akcję i nadaje jej unikalne ID. To właśnie ten identyfikator podajesz potem np. w reklamacjach.
2. Wypełniasz wniosek/dokonujesz zakupu
Teraz wszystko zależy od tego, w jaki sposób nasz system spięty jest z reklamodawcą. Nie wchodząc w szczegóły techniczne, status akcji zmieni się na wniosek:
- od razy (w ciągu 15min) – jeżeli nasze systemy informatyczne są spięte bezpośrednio,
- do 2 godzin – jeżeli statusy wniosków pozyskujemy z naszej strony w sposób automatyczny,
- w innym terminie (opisanym w szczegółach programu), jeżeli raporty wniosków wgrywane są do systemu ręcznie przez Opiekuna Programu (PS: to nadal nie są raporty akceptacji).
Zwykle (o ile nie jest w szczegółach napisane inaczej) maksymalnie do 24 godzin status powinien się zmienić. Jeżeli to się nie stanie – zgłoś reklamację. Przyjmijmy na chwilę obecną, że w większości kampanii status ten jednak zmienia się do 2 godzin. Dzieje się to automatycznie i niezależnie od naszych działań.
3. Podpisujesz umowę/dostajesz zamówiony towar/usługę
Podpisałeś[-aś] umowę przez internet? Zamówienie przyszło pocztą? Zgodnie z prawem masz 14 dni na zwrócenie przedmiotu lub rozwiązanie umowy. Nie ma więc szans, żeby reklamodawca w tym czasie zaakceptował Twój wniosek i tym bardziej wypłacił Ci wynagrodzenie. Dodatkowo niektóre sklepy zwiększają ten czas do 21 dni czy więcej. Stąd pierwszy tak duży poślizg pomiędzy złożeniem zamówienia a zaakceptowaniem wniosku.
4. Na pewno spełniłeś warunki?
Każdy produkt w LeadStar posiada warunki naliczenia wynagrodzenia. Dopiero po ich spełnieniu reklamodawca zaakceptuje wniosek. Założyłeś konto, ale nie dokonałeś przynajmniej jednego przelewu w oznaczonym czasie? A może dostałaś kartę kredytową, ale nie aktywowałaś jej albo nie skorzystałaś w sklepie? Niestety nie spełniłeś[-aś] warunków 🙁 Czas na spełnienie tych obostrzeń także wpływa na czas rozliczenia kampanii.
5. Mój wniosek nadal oczekuje
Skorzystałeś[-aś] z produktu/usługi, bez zwrotu, w wymaganym czasie, spełniając wszystkie warunki. Status nadal jednak pozostaje jako „wniosek oczekujący”. Wynika to z tego, że czekamy na raport od reklamodawcy. Statusy wniosków nie zmieniają się automatycznie – tutaj nie działa system. Potrzebna jest ingerencja pracowników LeadStar. Po otrzymaniu raportu (zwykle raz w miesiącu i to raczej w drugiej połowie) sprawdzamy, czy jest on poprawny i zawiera wszystkie wymagane przez nas dane. W przypadku niejasności musimy się kontaktować z reklamodawcą i wyjaśniać rozbieżności. Gdy raport jest poprawny – wgrywamy go do systemu. I to właśnie ten moment! Ta chwila, gdy naliczamy wynagrodzenie na Twoje konto. Jeżeli kampania została rozliczona w całości za dany miesiąc, przy wszystkich akcjach w raporcie klików/wniosków pojawi się symbol kłódki. To znaczy, że już za dany miesiąc żaden status raczej się nie zmieni. Jeżeli, Twój wniosek został odrzuconym, a jesteś przekonany/przekonana, że zostały spełnione wszystkie warunki – złóż reklamację.
6. Ale czemu tak długo?
Policzmy:
- minimum 14 dni na rezygnację,
- do 3 miesięcy na spełnienie warunków,
- raporty dostarczane od reklamodawców zwykle po połowie miesiąca.
W najlepszym przypadku akcja wygenerowana w połowie lipca zostanie rozliczona dopiero pod koniec sierpnia. Właśnie dlatego w statystykach klików/wniosków w panelu znajduje się poniższa informacja:

7. W szczegółach programu jest informacja, że rozliczacie w 15 dni!
Tak – w większości naszych programów, w szczegółach, widnieje informacja o przewidywanym czasie pełnego rozliczenia kampanii. Słowo klucz to „przewidywany”. Przy każdej takiej informacji znajduje się pytajnik, po którego wskazaniu pojawia się następująca informacja:

Jak widać, nie jest to czas rzeczywisty. Ta wartość jest wartością średnią z wybranego okresu i ma za zadanie tylko i wyłącznie dać Ci informację, czy rozmawiamy w danym przypadku o okresie miesięcznym czy raczej kwartalnym. Jeżeli więc skorzystałeś[-aś] z produktu i nie został rozliczony w 15 dni – nie panikuj! Puki przy wniosku nie pojawi się kłódka, to znaczy, że czekamy na raport od reklamodawcy. On się może opóźnić z różnych, niezależnych od nas powodów. W końcu wniosek zostanie jednak rozliczony. O ile tylko spełnione zostały warunki…