A w szczególności jak promować programy/kampanie Programu Partnerskiego LeadStar na Facebooku i Instagramie. Artykuł jest skierowany do osób początkujących, które chcą rozwinąć swój profil w mediach społecznościowych. Podzieliłam go na kilka etapów:

Etap 1a: Jak założyć profil na Instagramie?

O Facebooku nie będę pisać, bo zakładam, że każdy z nas ma swój własny profil na tym portalu społecznościowym. Ale w kolejnym etapie opiszę jak założyć fanpage. Tak więc wracając do Instagrama (w skrócie IG)…

Instagram jest aplikacją przygotowaną do korzystania z niej na smartfonach. Możemy ją otworzyć również na komputerze, ale nie będziemy mieli dostępu do wszystkich funkcji jakie oferuje. Na przykład z poziomu komputera nie można dodać żadnego posta/zdjęcia do swojego profilu na IG. Możemy to zrobić tylko z telefonu lub gdy ustawimy sobie widok mobilny w przeglądarce na komputerze.

Aby założyć konto na Instagramie należy zainstalować aplikację Instagram na swoim telefonie lub wejść na stronę https://www.instagram.com/accounts/emailsignup/ i postępować zgodnie z instrukcjami. Można również, jeśli mamy konto na FB – zalogować się przez Facebooka. Wtedy nasze konto na Instagramie zostanie powiązane z naszym profilem na FB i będziemy mogli na przykład umieszczać zdjęcia na FB i IG – za jednym razem. Tak samo będzie z relacjami – zostaną udostępnione na Instagramie, jak i na Facebooku (jeśli oczywiście zaznaczymy odpowiednią opcję, że tego chcemy).

Według mnie Instagram jest aplikacją bardziej intuicyjną i czytelną niż aplikacja Facebooka. Stąd też nie będę się rozpisywać jak działa – przy pierwszym logowaniu do niej będą nam się wyświetlać podpowiedzi. Myślę, że bez problemu zrozumiecie wszystko, co twórcy opisali 😉

Z tego też miejsca chciałabym Was zachęcić do obserwowania naszego konta Programu Partnerskiego LeadStar na Instagramie. Wystarczy, że na telefonie po zalogowaniu się do swojego profilu w wyszukiwarce na górze wpiszecie: @leadstar. Natomiast na komputerze wejdźcie w link: https://www.instagram.com/leadstar.pl/ i kliknijcie Obserwuj.

Etap 1b: Jak założyć fanpage na Facebooku?

O tym, jak założyć fanpage, pisała już na tym blogu nasza koleżanka Joanna. Przeczytajcie proszę jej wpis i wróćcie do mnie czytać dalej 😉


A ja zapraszam Was do polubienia naszego profilu na Facebooku @ProgramPartnerskiLeadStar oraz dołączenia do naszej grupy skupiającej Wydawców: Wydawcy LeadStar. Udostępniamy tam nie tylko porady i wskazówki, jak działać, ale również cenne informacje o kampaniach i rankingach naszych Wydawców.

Etap 2: Które programy z LeadStar możemy promować w mediach społecznościowych?

Tutaj sprawa jest bardzo prosta. Rozpiszę to w kilku krokach.

  1. Logujemy się do swojego Panelu Partnera w Programie Partnerskim LeadStar.
  2. Przechodzimy do zakładki Katalog programów, widocznej w menu po lewej stronie. Lub klikamy w ten link 😉
  3. W wyszukiwarce, która pojawi się nam przed oczyma, klikamy w opcję „pokaż zaawansowane opcje wyszukiwania”.LeadStar wyszukiwarka Katalogu Programów
  4. Zaznaczamy na liście, która nam się pojawiła, opcję „media społecznościowe”.
  5. Klikamy w przycisk „Szukaj”.
  6. Poniżej wyświetli nam się cała lista programów/kampanii, jakie można promować w mediach społecznościowych. Ja widzę aż 177 takich kampanii (stan na dzień 08-02-2021)! Jest w czym wybierać 🙂
  7. Jeżeli chcemy promować którąś z kampanii z tej listy, w swoich mediach społecznościowych – dołączamy do niej.
  8. I czekamy na akceptację do programu – zazwyczaj zajmuje nam to około pięciu minut.
  9. Po akceptacji do programu, zobaczymy w szczegółach danego programu linki i bannery, których będziemy mogli używać do promowania, np. w mediach społecznościowych.

A jeśli chcecie dowiedzieć się więcej na ten temat, to Artur na naszym blogu opublikował artykuł Jak skorzystać z programów/kampanii. Zapraszam do poczytania.

Etap 3a: Facebook – jak znaleźć fanów i klientów dla naszych ofert?

Mamy fanpage, co dalej? Jak zdobyć fanów? Sposobów jest kilka.

FANPAGE TIP 1
Tworząc fanpage, podążaj za wskazówkami Facebooka. Przeprowadzi Cię przez cały proces. Dodaj zdjęcie profilowe, zdjęcie w tle, opis swojej strony, itd. Facebook będzie Cię prowadził „za rękę”. Dotrzymaj mu kroku, a będziesz zadowolony z końcowego efektu 😉

Najpierw należy opublikować kilka postów z wartościowymi treściami. Jeśli ktoś trafi na nasz fanpage, to zobaczy, o czym piszemy i czy to mu się podoba. A jeśli nie znajdzie na nim żadnych postów? No cóż, wyłączy stronę.

Możesz na przykład – jeśli stworzyłeś fanpage, który będzie pokazywał naturalne kosmetyki, dodawać zdjęcia tych kosmetyków, dodawać ich skład. Pokazywać, co jest fajne w danym kosmetyku, czy je testowałeś, jak się po nich czułeś, jak wyglądała Twoja skóra, itp. A dodatkowo możesz dodawać również informację, w jakim sklepie dany kosmetyk kupić i jednocześnie dołączać do niej link do tego sklepu. Oczywiście Twój link z LeadStar 😉 Okazjonalnie możesz też dodawać posty z kodami rabatowymi (które również znajdziesz w LeadStar) dostępnymi w tych sklepach internetowych, o których zwykle piszesz na fanpage. I tak dalej. Bądź kreatywny.

FANPAGE TIP 2
Aby przyciągnąć fanów do swojego profilu, zadbaj o to, co na nim chcesz umieszczać, jak będzie on wyglądać. Czy Twoje treści komuś się przydadzą? Jeśli tak, to komu – do kogo chcesz trafić z tymi treściami?

Jak już mamy kilka fajnych postów – super przyciągających, ciekawych, interesujących – takich, że ktoś po przeczytaniu ich pomyśli sobie: „tak, chcę więcej” i kliknie Lubię to!, to przechodzimy do szukania fanów. Gdzie ich znaleźć?

1/
Możesz skorzystać z płatnej reklamy, tzw. FacebookAds. Na pewno, gdy dodawałeś posty na swoim fanpage, Facebook podpowiadał Ci, że możesz je wypromować. Możesz skorzystać z tej opcji, żeby inni (nie Twoi fani) zobaczyli Twój post i być może zainteresowali się nim na tyle, że wejdą na Twój fanpage i polubią go.

KOSZT: Twoje pieniądze i Twój czas na ustawienie reklamy, analizowanie, poprawianie i śledzenie jej skuteczności.

FANPAGE TIP 3
Jeśli nie znasz się na ustawianiu reklam na Facebooku, a jednak chcesz spróbować, poszukaj najpierw fajnych kursów dla początkujących na temat menedżera reklam na FB. A jeśli nie masz czasu lub ochoty na szkolenie się i mimo to chcesz spróbować wypromować post, to najważniejsza rzecz, o jakiej musisz pamiętać podczas ustawiania reklamy, to określenie maksymalnego budżetu, po jakim reklama ma się wyłączyć. Jeśli masz 50 zł, to wpisz 50 zł. Jeśli masz 1 000 zł, wpisz 1 000 zł. Ale wpisz.

2/
Poszukaj w Internecie forów tematycznych – takich, na których inni rozmawiają i pytają o te sprawy, o których Ty będziesz pisać na swoim fanpage. Dołącz do takiego forum. Dodaj stopkę do swoich postów, w której podasz link do swojego fanpage. I działaj. Wypowiadaj się, pomagaj innym, odpowiadaj innym na ich pytania. Niech zobaczą, że masz wiedzę, że chcesz im pomóc. Część z nich na pewno kliknie w Twój link i przejdzie do Twojego fanpage’a. A stąd już krótka droga do polubienia.

KOSZT: Tylko twój czas.

FANPAGE TIP 4
Na swoim prywatnym profilu dodaj informację o tym, że zarządzasz fanpage’em na Facebooku. Możesz dodać stronę tego fanpage’a do informacji o sobie. Lub na fanpage’u dodać siebie jako członka zarządzającego nim.

3/
Tak samo sprawa się ma z grupami dyskusyjnymi na Facebook’u. Tutaj nie dodasz stopki do swojej wypowiedzi, ale każdy, kto zainteresuje się Twoim komentarzem, kliknie w Twój profil i zobaczy, co na nim ciekawego się znajduje. Do niektórych grup możesz dołączyć od razu jako fanpage, a nie tylko z poziomu swojego prywatnego profilu. Wtedy wypowiadasz się od razu jako fanpage i wszyscy widzą Twoją nazwę, mogą w nią kliknąć i przejść do Twojej strony.

KOSZT: Tylko Twój czas.

FANPAGE TIP 5
Niektóre grupy na Facebook’u oferują wprost możliwość „reklamowania się”. Możesz na nich wprost dodawać posty, które opublikowałeś na swoim fanpage. Oczywiście ma to swój minus: zasięg tych postów jest bardzo mały, ponieważ wielu ludzi chce się pokazać na takich grupach i codziennie pojawia się na nich kilkadziesiąt różnych postów. Ale.. od czegoś trzeba zacząć, prawda? 😉

4/
Zrób sobie listę blogów, które skupiają się wokół tej samej tematyki, co Twój fanpage, i śledź artykuły, jakie publikują. Na wielu z nich, pod tymi artykułami możesz dodać komentarze. A zwykle do komentarzy można dodać również adres swojej strony, czyli na przykład swojego fanpage. Voilà. Gotowe 🙂 Pamiętaj tylko, żeby to były wartościowe komentarze, które wnoszą coś do dyskusji, do treści, a nie takie typu „fajny artykuł”, „super”, „świetnie”, itp.

KOSZT: Tylko Twój czas.

FANPAGE TIP 6
Nie kupuj fanów! Oni i tak nic nie wniosą do Twojego fanpage, będą to puste konta, zazwyczaj z dziwnymi nazwami (na pewno nie polskimi), które mogą Ci jeszcze zaszkodzić. Zwłaszcza, gdy korzystasz z płatnej reklamy na Facebooku, bo Facebook dobiera grupę docelową, do której trafi z reklamą, na podstawie tych fanów, których masz u siebie (szuka podobnych do nich).

Myślę, że stosując się do wskazówek z tej listy powyżej, jesteś w stanie spokojnie uzbierać minimum 1 000 fanów albo i więcej. Małym kosztem pieniężnym. Czasu jednak będziesz musiał trochę poświęcić. I jednocześnie zdobędziesz cenne doświadczenie w zdobywaniu fanów i zarządzaniu fanpage’em. Przy kolejnych fanpage’ach pójdzie Ci już znacznie szybciej, bo będziesz wiedział, co najlepiej działa, co się sprawdza a co nie i na czym skupić swoją uwagę, zdobywając fanów. A teraz… po prostu zacznij 😉

Etap 3b: Instagram – jak sprawić, żeby inni nas obserwowali?

Moim zdaniem z Instagramem jest łatwiej – łatwiej zdobyć obserwujących, posty mają większe zasięgi. Szybko możemy zbudować bardzo fajne konto z dużą ilością „followersów”. Facebook jest już raczej przesycony, dlatego ciężej się na nim wybić i wypromować. Ma jednak funkcje, których nie ma na Instagramie – na przykład na IG linki, które dodajemy w postach, nie są klikalne… Ktoś, kto chce w niego wejść, musi go skopiować, wyjść z Instagrama i wkleić do przeglądarki. Dopiero wówczas zobaczy, co się pod nim kryje. A na Facebooku? Tam klika w link i… już jest na stronie, na którą on kieruje.*

*Zajrzyj poniżej do wskazówki INSTAGRAM TIP 3 – tam wyjaśniam, jak „obejść” te nieklikalne linki 😉

Wracając do tematu, co możemy zrobić, żeby zostać influencerem na Instagramie? Na początek przemyśl dokładnie strategię – czego będzie dotyczył Twój profil, co chcesz publikować na Instagramie, jak chcesz, żeby to wyglądało. Najlepiej przejrzyj kilka kont na Instagramie, które przyciągnęły Twoją uwagę. Zastanów się, dlaczego ją przyciągnęły – czym się wyróżniają na tle innych, jak prowadzą swój profil, co Ci się w nich podoba, a co nie. Jak już będziesz miał gotową strategię i opublikujesz kilka postów, to następnie możesz:

1/
Tak jak na Facebooku – skorzystać z płatnej reklamy FacebookAds. Tak, dobrze czytasz 🙂 Kampanie reklamowe na Instagramie ustawiamy poprzez menedżera reklam na Facebooku. W końcu właścicielem FB i IG jest ta sama firma.

KOSZT: Twoje pieniądze i Twój czas na ustawienie reklamy, analizowanie, poprawianie i śledzenie jej skuteczności.

INSTAGRAM TIP 1
Na Instagramie prym wiodą hasztagi, ponieważ… można je obserwować! Obserwujesz zatem nie tylko konta innych osób, ale i hasztagi. Dlatego są one równie ważne, jak Twój profil czy profile innych osób (inaczej niż na FB). Korzystaj z nich, jeśli chcesz zwiększyć zasięgi swoich postów.
Wniosek: Hasztagi są ważną częścią Instagrama. I zdobywania zasięgów. Pamiętaj o nich.

2/
Tak samo jak w przypadku promowania fanpage na Facebooku, w ten sam sposób możesz promować swój profil na Instagramie. Czyli na przykład udzielając się na forach dyskusyjnych, wypowiadając się na tematy, które dobrze znasz. Pokaż się jako ekspert – niech inni zobaczą, że masz wartościową wiedzę. Zajrzą wówczas na Twój profil, obejrzą go i jeśli uznają, że to coś dla nich – zaobserwują i zostaną na dłużej.

KOSZT: Tylko Twój czas.

INSTAGRAM (I FANPAGE) TIP 2
Chcąc udzielać się na forach dyskusyjnych i tam promować swoje profile w mediach społecznościowych, czy strony www czy też bloga, którego posiadasz, (a także wszelkie inne strony) pamiętaj o tym, aby nie zaśmiecać jednak swojej stopki. Jeśli Twoja stopka na forum będzie zawierała masę linków i reklam – nie uda Ci się przyciągnąć użytkowników. Chyba obecnie nikt nie lubi reklam.

3/
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś swój instagramowy profil promował wśród członków grup dyskusyjnych na Facebooku. W wyszukiwarce na FB wpisz na przykład hasło „Instagram” – gwarantuję, że wyświetli Ci się kilkadziesiąt grup o IG, do których będziesz mógł dołączyć i na których będziesz mógł się promować. Przeczytaj oczywiście wcześniej regulamin takiej grupy, abyś postępował zgodnie z przyjętymi zasadami. Nie spamuj. Bądź ekspertem.

KOSZT: Tylko Twój czas.

4/
Obserwuj profile o podobnej tematyce do Twojej. I wspieraj je na przykład polubieniami postów i swoimi komentarzami (oczywiście wartościowymi). Tak, wiem – powiesz, że nie wolno pomagać konkurencji. A ja powiem Ci: z konkurencją powinno się zaprzyjaźnić. Podobno w grupie siła, więc na tej przyjaźni osiągniecie więcej niż w pojedynkę. Zyskają na tym wszyscy – razem szybciej osiągniecie wyższe zasięgi.
Wniosek: Wspieraj swoją konkurencję.

KOSZT: Tylko Twój czas.

INSTAGRAM TIP 3
Mimo że na Instagramie linki dodawane w postach nie są klikalne, to jednak jest na to rozwiązanie – możesz dodać link (klikalny) w głównym opisie Twojego profilu. W treści posta zazwyczaj pisze się „zajrzyj do linku w bio” – wtedy ludzie wchodzą na Twój profil i mogą kliknąć link, który się tam znajduje. Link ten oczywiście możesz zmieniać w każdym momencie.

5/
Wykorzystaj Instagram Stories – najlepiej jako „opowiadanie historii”. Relacje znikają po 24 godzinach – Ci, co mają konta w mediach społecznościowych, o tym wiedzą. A że – według badań naukowych – coraz więcej ludzi na świecie ma syndrom FOMO (lęk przed pominięciem czegoś), chętniej będą sprawdzać, co się pojawiło w Twoich relacjach na Instagramie – żeby przypadkiem nie umknęło im coś ważnego (lub żeby nie umknęło im… cokolwiek).

KOSZT: Tylko Twój czas.

INSTAGRAM TIP 4
Dobra strategia to podstawa działania każdego biznesu. Posty i relacje na Instagramie powinieneś dokładnie przemyśleć. Co ma się w nich znaleźć, w jaki sposób to przedstawić. Niech wszystko to, co publikujesz, będzie ze sobą spójne. Niech Tworzy jeden obraz Ciebie. Nie chaos. Tylko porządek. Ludzie szukają porządku, gdy wokół tyle zmian.

Bądź ekspertem i zarabiaj

A gdy zostaniesz już influencerem na Instagramie, będziesz mógł spokojnie swoim obserwującym polecać różne usługi, z których będą mogli skorzystać. Na przykład „Dziś pojawił się fajny rabacik w sklepie XYZ. Możecie kliknąć link w bio i zrobić od razu zakupy”. A w bio dodajesz wtedy link do sklepu z Panelu Partnera w LeadStar i zgarniasz wynagrodzenie w LeadStar 😉 Oczywiście (jak ze wszystkim) co za dużo, to niezdrowo, więc nie przesadzaj z reklamą, ponieważ może ona zostać uznana za spam.

Pamiętaj: nie spamuj, bądź ekspertem. Ekspertem, który przy okazji poleca różne usługi i znajduje okazje dla swoich fanów/obserwujących (chcesz im pomóc, a nie ich namawiać jak nachalny handlowiec).

Powodzenia!


Angelika Jazgier (Gradzińska)

W marketingu od 2013 roku. Dlaczego marketing? Bo lubię zmiany i dynamikę - to, że ciągle coś się dzieje. Należę do osób, które im więcej mają obowiązków, tym lepiej potrafią zorganizować sobie czas i wykonać je… na czas :) Poza tym uwielbiam wszelkiego rodzaju tabelki, statystyki i analizy – wszystko, co można logicznie wytłumaczyć. A najlepiej – gdyby wszystkie te tabelki pokazywały jedynie wzrosty (te dobre wzrosty oczywiście :) ) oraz stale idące w górę zarobki (nie tylko moje ;) ).