Jak zarabiać na blogu? Cz. 4 – Newsletter

Opublikowano przez Katarzyna Birgiel w dniu

Poprzednie części „Jak zarabiać na blogu?” znajdziesz tutaj: 1 (Wprowadzenie) , 2 (SEO) oraz 3 (SEM).

Prowadząc bloga, poza wykupem reklam, czy pisaniu artykułów pod wyszukiwarki, możesz również stworzyć formularz zapisu na Newsletter. Pozwoli Ci to mieć bieżący kontakt z Twoimi subskrybentami, informować ich o nowych wpisach, i polecać ciekawe kampanie.

Zgody czy nie?

Jeśli Twoim celem będzie wyłącznie informowanie użytkowników o nowościach na blogu, nie musisz zbierać żadnych dodatkowych zgód. Jeśli natomiast prowadzisz działalność jednoosobową i będziesz chciał/a wysyłać również kreacje reklamowe tworząc tzw. mailingi reklamowe (wysyłane na zlecenie innych firm, za które otrzymasz ustalone wynagrodzenie), koniecznie przygotuj odpowiednie zgody marketingowe. Bez nich niestety nie będziesz mógł/mogła promować kampanii poprzez tego typu wysyłki e-mailowe.

Pamiętaj, że zgoda marketingowa będzie konieczna także wtedy, gdy w treści swojego newslettera wkomponujesz mały banner reklamowy, który np. rozdzieli kilka Twoich bloków tematycznych.

W Panelu Partnera LeadStar łatwo możesz sprawdzić, w których programach dozwolone jest promowanie z wykorzystaniem bannerów reklamowych. Wystarczy, że w Katalogu programów w zaawansowanych opcjach wyszukiwania zaznaczysz opcję: ‘banery’. Tak samo działa to w przypadku mailingów – opcja ‘mailing’.

Kampanie mailingowe

Posiadanie zgód marketingowych, nawet jeśli nie planujesz wysyłki reklam e-mail, może przydać Ci się w okresie późniejszym. Pamiętaj, że nie od razu zbudujesz bazę takiej ilości subskrybentów, która pozwoli Ci na wysyłki e-mailowe, ale w okresie późniejszym nie będziesz musiał o nie prosić osób, które owych zgód wcześniej do zaznaczenia nie posiadały. Tak czy inaczej – wato je mieć. 😊

Nie będę się rozpisywała o tym, jak tworzyć wysyłki mailingowe, gdyż temat ten wyczerpała już Sara w swojej serii „Wysyłki mailingów”, więc odsyłam Cię do zapoznania się z poniższymi artykułami:

Kampanie, dla których mamy przygotowane przez reklamodawców kreacje reklamowe, znajdziesz w naszym panelu, po wybraniu odpowiedniego pola: TUTAJ 😉 Warto zaznaczyć, że mailingi mogą być realizowane wyłącznie przez Partnera Firmę, który zarejestrował konto w naszym programie na prowadzoną firmę.

Jak często wysyłać newsletter?

Wszystko tak naprawdę zależy od Ciebie. Możesz tworzyć wysyłki po każdym nowym wpisie lub tworzyć jedną zbiorczą wysyłkę raz w tygodniu, np. w każdy poniedziałek. Jeśli nie chcesz być nachalny/a, spróbuj zebrać opinie od użytkowników Twojej strony, tworząc krótką ankietę.

Pamiętaj również o tym, aby newsletter nie był zbyt długi i nie zawierał całego Twojego artykułu, a tylko krótki wstęp, który zachęci czytelnika do zajrzenia na twój blog.

Jeśli Twój newsletter zawiera kilka bloków tematycznych (np. ciekawostki, nowości, warto wiedzieć, polecam), możesz dodać do niego kreacje bannerowe do produktów, które będą współgrały z tematyką aktualnego newslettera. Może to bowiem przełożyć się na jeszcze większe konwersje, ponieważ reklama będzie dopasowana do tematyki newslettera. 😉

Elementy newslettera

O czym warto pamiętać, tworząc newsletter? Już piszę:

  1. Temat i Numeracja – przygotuj sobie temat, który będzie stały dla każdego Twojego newslettera. Twój czytelnik przyzwyczai się do tego, że to właśnie od Ciebie otrzymał e-mail i chętniej będzie do niego zaglądał. Pamiętaj również o tym, aby zawsze dodawać do tematu numerację, np. w postaci #1, #2, #3, abyś w razie potrzeby mógł odsyłać czytelnika do konkretnego e-maila. Z drugiej strony czasami czytelnicy nie lubią tych samych tematów – wolą różnorodność. To więc, jaki temat newslettera będzie najlepiej konwertował, zależy od Twoich odbiorców. Zrób testy – sprawdź, co lubią 😉
  2. Grafika główna – przygotuj grafikę, a w zasadzie niejako logo newslettera, która będzie pojawiała się na samej górze Twojej wiadomości. Możesz zmieniać ją za każdym razem bądź mieć jedną stałą, która skutecznie wejdzie do głowy Twoich użytkowników.
  3. Sekcje tematyczne – jeśli piszesz na kilka tematów i chcesz tworzyć jeden newsletter w tygodniu (lub rzadziej) przygotuj odpowiednie sekcje tematyczne, gdyż część Twoich subskrybentów może czekać na artykuł właśnie z jednej, konkretnej dziedziny.
  4. Grafiki boczne – nie od dziś wiadomo, że to grafika bardziej przykuwać uwagę aniżeli tekst, dlatego liczy się pierwsze wrażenie. Do artykułów, na których zależy Ci najbardziej, dodaj odpowiednią grafikę z darmowych lub płatnych źródeł (tutaj oczywiście za opłatą).
  5. Bannery reklamowe – jeśli będziesz chciał je przetestować, zacznij od jednej sztuki i badaj, z którego miejsca (sekcji) klika się najlepiej.
  6. Stopka – nigdy nie zapomnij o właściwym podpisie, gdyż internauta powinien wiedzieć, dlaczego i od kogo otrzymał daną wiadomość.

Ryzyk fizyk

Jeśli nie znasz się na wysyłkach, nie przejmuj się, w końcu „nie od razu Rzym zbudowano”. Nie bój się ryzyka i wychodź mu naprzeciw. Jeśli nie uda się za pierwszym, drugim czy trzecim razem – może udać się już za czwartym.

Newsletter w gruncie rzeczy to naprawdę porządne narzędzie, które dobrze wykorzystywane, może przynieść Ci zyski.


Katarzyna Birgiel

Małe, uparte i złośliwe, ale absolutnie nie rude. ;) Od ponad 10 lat zajmuję się programami partnerskimi oraz kontaktem z partnerami (bez skojarzeń! mam tu na myśli naszych wydawców i kontakt bezdotykowy ;>) i reklamodawcami. Lubię swoją pracę, przez co często siedzę po godzinach. A poza tym jestem mamą dwóch rozrabiaków, a w wolnej chwili (zdarza się, że ją mam) lubię obejrzeć dobry film, serial, anime czy też poczytać fajną książkę lub komiks. Jeśli możesz mi coś polecić - daj znać! :)