Bardzo często – zwłaszcza w okolicy połowy miesiąca – bombardujecie nas pytaniami, kiedy będą dane rozliczenia. W tym wpisie pragnę Wam odpowiedzieć na najbardziej popularne pytania, dlatego poniżej znajdziecie krótki spis treści. 😉

  1. Kto rozlicza (waliduje) wnioski?
  2. Kiedy wgrywane są rozliczenia do panelu?
  3. Kiedy naliczane są bonusy?
  4. Jak długo rozliczane są kampanie?
  5. Dlaczego nie ma jeszcze rozliczeń?
  6. Dlaczego mój wniosek nie został rozliczony?
  7. Dlaczego mój wniosek został odrzucony?
  8. Podsumowanie.

Kto rozlicza (waliduje) wnioski?

Zdarza się, że otrzymujemy pytania, dlaczego to my, jako LeadStar, nie rozliczyliśmy danych wniosków, pomimo, że spełniły warunek naliczenia wynagrodzenia. Tego typu pytania nie powinny nigdy padać. Kłania nam się tutaj znajomość regulaminu naszego programu, w którym jasno i klarownie wyjaśnione jest, kto odpowiada za rozliczenia danych ofert. Są to reklamodawcy. Cały proces sprawdzenia, obdzwonienia, podpisania umowy, raportowania i akceptowania akcji odbywa się wyłącznie po stronie reklamodawców – my tylko sprawdzamy i wrzucamy (gotowe już) rozliczenia do panelu, w którym do zaakceptowanych wniosków przypisuje się i nalicza wynagrodzenie.

Klient po kliknięciu w link ląduje bezpośrednio na landing page’u (specjalnie przygotowanej przez reklamodawcę podstronie) lub stronie głównej danej firmy. Oznacza to, że my, jako LeadStar, nie pośredniczymy w przekazywaniu tych danych, również ich nie przetwarzamy. Wniosek trafia bezpośrednio do reklamodawców, którzy później go sprawdzają i poddają walidacji.

Kiedy wgrywane są rozliczenia do panelu?

To chyba najważniejsze dziś dla Was pytanie, prawda? 😉 W przeciwieństwie do innych programów partnerskich dostępnych na polskim rynku, nie mamy sztywnych dat, w których wrzucamy rozliczenia. Otrzymujemy raport pierwszego, i jeśli wszystko się zgadza, to pierwszego pojawia się również w naszym panelu.

Niestety nie mamy określonych dni, w których wpada rozliczenie za daną kampanię. Zazwyczaj odpisując Wam na wiadomości, szacujemy daty na podstawie poprzednich miesięcy. Nie oznacza to jednak, że jeśli w miesiącu A rozliczyliśmy kampanię 9 dnia, to w miesiącu B rozliczenie pojawi się również w tym dniu. Nic bardziej mylnego. Pytania (a raczej ich masa) wysyłane do nas każdego dnia nie przyśpieszą niestety podesłania raportu przez reklamodawcę. Wpływ na opóźnienia mają różne czynniki. Pamiętajcie bowiem, że raport, aby został załadowany musi posiadać zarówno nasze parametry (ID kliknięcia/wniosku), status, jak i ewentualną kwotę wynagrodzenia (w kampaniach CPS%). Jakiekolwiek braki wpływają na to, że czas rozliczenia się przesunie. Czasem to kilka godzin, czasem kilka dni.

Kiedy naliczane są bonusy?

Wszelkie dodatkowe premie dla Wydawców zwykle naliczane są wraz z rozliczeniem danej kampanii. Zdarzyć się jednak może – z przyczyn niezależnych od nas – że mogą zostać one opóźnione. Nie ma powodów do obaw, bo zazwyczaj jest to kwestia jednego lub dwóch dni. 😉

Jak długo rozliczane są kampanie?

Niezależnie od kategorii danej oferty, kampanie rozliczane są najwcześniej w kolejnym miesiącu kalendarzowym. Z kolei czas maksymalny rozliczenia uzależniony jest już od konkretnych produktów. Wygląda to mniej więcej tak:

Konta osobiste

Te produkty rozliczane są, zależnie od warunków naliczenia wynagrodzenia, od jednego do nawet 3 (lub więcej) miesięcy. Najszybciej rozliczane są konta rozliczane w czystym modelu CPS, gdzie warunkiem jest wyłącznie podpisanie umowy. Większość takich akcji pojawi się w rozliczeniu już w kolejnym miesiącu. Kolejne wnioski, które spełnią warunek naliczenia wynagrodzenia – po okresie 2 miesięcy. W tym miejscu warto zaznaczyć, że jako LeadStar nie wiemy, czy wniosek, który spełnił warunek w ostatnim dniu miesiąca, pojawi się w najbliższym rozliczeniu czy też nie. Jednocześnie należy pamiętać, że posiadanie przez klienta numeru rachunku nie oznacza, że umowa o niego została podpisana z bankiem. Dlaczego? W większości kampanii numer konta zostaje nadany już na etapie wypełniania wniosku i jest dostępny dla użytkownika jeszcze przed podpisaniem dokumentów.

Inaczej sprawa ma się, gdy do spełnienia (poza podpisaniem umowy) są dodatkowe warunki. W takim przypadku reklamodawca rozliczy akcję najwcześniej w kolejnym miesiącu liczonym od tego, w którym został spełniony warunek.

Dla przykładu:
Klient złożył wniosek o konto 15 sierpnia, umowę podpisał 20 sierpnia, jednak dopiero 3 września wykonał transakcję kartą. W takim wypadku, taka akcja nie pojawi się w rozliczeniu za sierpień (we wrześniu), tylko dopiero w rozliczeniu za wrzesień (w październiku). Nie jest tutaj bowiem istotna data wpłynięcia wniosku, a spełnienia warunku, jaki należy wykonać, aby wynagrodzenie zostało przyznane.

Warto tutaj podkreślić, że często na spełnienie warunku klient ma określony czas, np. 30 dni (miesiąc) czy 60 dni (dwa miesiące) od złożenia wniosku lub od podpisania umowy. Jeśli klient nie zmieści się w danym terminie, to wynagrodzenie nie zostanie naliczone.

W przypadku kont rozliczanych w modelu hybrydowym (np. CPS+CPA) – poszczególne wynagrodzenia naliczane są w kolejnym miesiącu, który liczy się od daty spełnienia warunków. Jeśli sprzedaż pojawi się we wrześniu, a aktywność w październiku, to wynagrodzenie zostanie rozbite na dwa miesiące. Pierwsza część (CPS) pojawi się w rozliczeniu za wrzesień (w październiku), z kolei druga część (CPA) dopiero w rozliczeniu za październik (w listopadzie).

Podsumowując – w przypadku kont osobistych wynagrodzenie naliczane jest w okresie od 1 do nawet kilku miesięcy. Datą decydującą, w którym miesiącu zostanie naliczone wynagrodzenie, jest data spełnienia jego warunku, a nie data wypełnienia wniosku.

Pożyczki pozabankowe

W przypadku tej kategorii produktowej, wynagrodzenia naliczane są zazwyczaj w kolejnym miesiącu rozliczeniowym. W wyjątkowych sytuacjach, gdzie klientowi nie upłynął jeszcze 14 dniowy okres na odstąpienie od umowy, wynagrodzenie może zostać naliczone dwa miesiące później.

W LeadStar znajdują się również i takie pożyczki, które klient rozlicza, z zastrzeżeniem, że w przypadku odstąpienia od umowy, naliczone wynagrodzenie będzie podlegała korekcie, tj. będą naliczane kwoty ujemnie na koncie LeadStar (np. w Takto Finanse, Provident).

Warto również zaznaczyć, że niemalże wszystkie pożyczki rozliczane są za nowego klienta, czyli taką osobę, która nigdy wcześniej nie korzystała z produktów (żadnych!) firmy, która udziela danej pożyczki. Oznacza to, że nawet jeśli dwa lata temu klient wystąpił o pożyczkę w firmie A, ale jej nie otrzymał i w tym roku ponownie wypełni wniosek o pożyczkę, którą otrzyma, to wydawca nie otrzyma za takiego klienta wynagrodzenia. W momencie wypełnienia formularza/wniosku o pożyczkę, klient trafia bezpośrednio do bazy reklamodawcy i nie jest z niej usuwany. Nawet gdy otrzyma negatywną decyzję! Przy kolejnym zgłoszeniu będzie już klientem powracającym. Informację o tym, za co przyznawane jest wynagrodzenie w danym programie (m.in. za nowego czy starego klienta), znajdziesz w jego opisie.

Podsumowując – pożyczki pozabankowe rozliczane są w okresie od 1 do 2 miesięcy.

Kredyty (gotówkowe, hipoteczne, konsolidacyjne, firmowe)

W przypadku kampanii kredytowej rozliczanej w modelu CPL (za wypełniony formularz kontaktowy, który spełni warunki walidacji), wynagrodzenie naliczane jest w kolejnym miesiącu, o ile nie nastąpią żadne opóźnienia. Gdy rozliczenie jest w CPS, to rozliczenie ma miejsce w miesiącu kolejnym liczonym od daty podpisania umowy.

Dla przykładu:
Jeśli klient wypełnił wniosek 18 lipca, ale umowę o kredyt podpisał 4 września, to wynagrodzenie za tę akcję pojawi się dopiero w raporcie (za wrzesień) w październiku.

Gdy kampania rozliczana jest w hybrydzie CPL+CPS, rozliczenie wygląda podobnie – najpierw rozliczany jest CPL, a w okresie późniejszym CPS. Zdarzyć się może oczywiście, że klient zdąży podpisać umowę w tym samym miesiącu, w którym uzupełnił wniosek o kredyt na landing page (np. we wrześniu), więc Wydawca może otrzymać wynagrodzenie za całą hybrydę w kolejnym miesiącu kalendarzowym (październik). 😊

Podsumowując – rozliczenie CPL jest w kolejnym miesiącu, z kolei CPS w okresie od jednego do kilku miesięcy (zależne od podpisania umowy).

Sklepy internetowe

Promujesz popularne marki i zastanawiasz się, ile będziesz czekać na wynagrodzenie? Tutaj wszystko zależy od tego, ile dni dana firma daje klientowi na zwrot towaru. Walidacja może trwać zatem od jednego do nawet kilku miesięcy. Wynagrodzenie liczone jest od wartości zakupów – netto lub brutto, na co również warto zwracać uwagę. Część reklamodawców koryguje wynagrodzenie również o wartość częściowego zwrotu, jaki dokonuje klient.

Podsumowując – wynagrodzenie dla kampanii zakupowych naliczana jest w okresie od jednego do kilku miesięcy.

Finanse (ubezpieczenia, lokaty, konta oszczędnościowe, inwestycje, karty kredytowe)

Pozostałe kampanie finansowe rozliczane są w okresie do dwóch miesięcy od momentu złożenia wniosku. Termin uzależniony jest od podpisania umowy czy wpłaty środków (kampanie CPS), a także od obdzwonienia i potwierdzenia danych oraz zainteresowania klienta (w kampaniach CPL).

Podsumowując – wynagrodzenia naliczane są w ciągu dwóch kolejnych miesięcy.

Gry internetowe

Kampanie, które przypadły do gustu w szczególności młodszym wydawcom, rozliczane są nawet do pół roku. Jest to zależne do kampanii oraz warunku, jaki musi spełnić użytkownik, aby Wydawca otrzymał wynagrodzenie. W niektórych kampaniach użytkownik ma 6 miesięcy na zalogowanie się do gry, którą pobrał na urządzenie, stąd też czas rozliczenia się wydłuża. W przypadku ofert rozliczanych za sprzedaż, wynagrodzenie naliczane jest zazwyczaj w kolejnym miesiącu.

Podsumowując – kampanie gier rozliczane są najwcześniej w kolejnym miesiącu, a najpóźniej po 6 miesiącach.

Pozostałe oferty

W przypadku kampanii, które nie zostały wyżej uwzględnione, czas rozliczenia wynosi od jednego do trzech miesięcy licząc od miesiąca, w którym wniosek spełnił warunek naliczenia wynagrodzenia, o ile reklamodawca nie przewidział dłuższego okresu rozliczeniowego.

Dlaczego nie ma jeszcze rozliczeń?

Rozliczenie danej oferty było 10 sierpnia, a teraz mamy 12 września i zero wieści? To normalne. Jak już nie raz informowałam – nie mamy sztywno ustalonych dat na naliczenia w panelu, a raporty wpływają nam przez cały miesiąc.

Opóźnienia są naturalne i mogą wynikać z takich rzeczy, jak:
– braki w raportach pozwalające rozliczyć Wydawców (np. brak naszego ID, kwoty wynagrodzenia),
– okres urlopowy,
– zbyt duża ilość dostarczonych akcji,
– nieścisłości w rozliczeniach,
– podejrzenie fraudów i innych działań niezgodnych z regulaminem.

Dopóki nieścisłości nie zostaną wyjaśnione, a my nie otrzymamy raportu, który zawiera wszystkie potrzebne do rozliczenia Wydawców parametry, dopóty nie wrzucamy raportów do panelu.

Dlaczego mój wniosek nie został rozliczony?

O tym, czy dany wniosek zostanie rozliczony czy też nie, decyduje – w głównej mierze – data spełnienia warunku naliczenia wynagrodzenia. Tak jak już pisałam wcześniej, jeśli klient złożył wniosek o otwarcie konta 25 sierpnia, ale umowę podpisał dopiero 4 września, to rozliczenie za tę akcję pojawi się dopiero w raporcie za wrzesień, czyli już w październiku (nie we wrześniu).

Póki wniosek ma status „oczekujący” wciąż ma szansę na rozliczenie.

Dlaczego mój wniosek został odrzucony?

Nie zawsze jesteśmy w stanie udzielić Ci odpowiedzi na to pytanie. Dlaczego? Bardzo rzadko otrzymujemy raporty, w których mamy informację, o powodzie odrzucenia wniosku. Od niedawna, tam gdzie takie dane posiadamy, dogrywamy je do naszego panelu.

Twój wniosek mógł zostać odrzucony przez reklamodawcę, ponieważ:

nie spełnił warunku naliczenia wynagrodzenia (np. klient nie podpisał umowy, nie wykonał transakcji, nie dokonał zakupu, nie potwierdził danych i zainteresowania, nie opłacił lokaty, nie zalogował się do gry),
klient anulował lub odstąpił od umowy/zakupu/usługi w wyznaczonym do tego terminie (dotyczy również zwrotów),
klient porzucił wniosek/zamówienie na późniejszym etapie (już po zliczeniu akcji w naszym panelu),
– wniosek został przypisany do innego źródła (fisrt click, last click, rozliczenie GA),
klient był już w bazie reklamodawcy (kampanie CPL, kampanie rozliczane za nowego klienta),
wniosek zawierał niepoprawne dane (np. zły numer pesel, błędne imię czy nazwisko, niepoprawny adres),
wniosek pozyskany był niezgodnie z warunkami kampanii (np. poprzez promocję w social mediach lub wypełnienie wniosku za klienta, jeśli jest to zabronione w danej kampanii),
wniosek został wygenerowany poprzez ruch motywowany (klient skorzystał z produktu, gdyż Wydawca obiecał mu dodatkową gotówkę, którą od niego otrzyma),
istnieje podejrzenie generowania fraudów (tj. większość lub wszystkie wnioski generowane przez Wydawcę pochodzą z tego samego IP, generowane są w krótkim odstępie czasu, zawierają błędne dane lub klienci nie spełniają warunków naliczenia wynagrodzenia, np. nie przychodzą na umówione spotkania, nie odbierają telefonów lub nie odbierają zamówień).

W indywidualnych przypadkach reklamodawca może odrzucić wniosek z powodu wyżej nie opisanego. Jeśli wykryte zostaną nieetyczne lub niezgodne z opisem kampanii praktyki, reklamodawca może zażądać odrzucenia wszystkich wniosków, które zostały wygenerowane na jego ofertach, a także prosić o niezwłoczne zablokowanie Wydawcy. W skrajnych przypadkach, jeśli Wydawca ugodzi w interesy reklamodawcy, sprawa może mieć swój finał w sądzie.

Podsumowanie

Pytanie o rozliczenia ich nie przyśpieszy, dlatego bardzo proszę – nie pytajcie o nie. 🙂 Na podesłanie raportów reklamodawcy mają cały miesiąc (od 1 do 30/31), prosimy więc o cierpliwe czekanie i ewentualne sprawdzanie stanu konta w panelu. Przeznaczmy wspólnie zaoszczędzony czas na efektywniejsze działanie – zarówno my, jak i Wy. 🙂

Bycie cierpliwym popłaca – serio!


Katarzyna Birgiel

Małe, uparte i złośliwe, ale absolutnie nie rude. ;) Od ponad 10 lat zajmuję się programami partnerskimi oraz kontaktem z partnerami (bez skojarzeń! mam tu na myśli naszych wydawców i kontakt bezdotykowy ;>) i reklamodawcami. Lubię swoją pracę, przez co często siedzę po godzinach. A poza tym jestem mamą dwóch rozrabiaków, a w wolnej chwili (zdarza się, że ją mam) lubię obejrzeć dobry film, serial, anime czy też poczytać fajną książkę lub komiks. Jeśli możesz mi coś polecić - daj znać! :)