Gdy jesteś już Partnerem LeadStar i dołączyłeś do wybranych przez siebie programów, możesz zacząć zastanawiać się, w jaki sposób je promować. W bardzo dobrej pozycji w tym wypadku są wszelacy twórcy treści: osoby prowadzące bloga, udzielające się na forach, portalach społecznościowych lub nagrywający własne filmy na YouTube. Wokół nich są już zgromadzeni odbiorcy ich treści, którzy mogą być zainteresowani programami, które im zaproponują. Nie znaczy to, że jeżeli sam[-a] nie tworzysz treści, to jesteś na straconej pozycji. W obecnych czasach koszt założenia własnej strony czy bloga może być dosłownie zerowy, a proces konfiguracji ich ograniczony do odpowiedzi na kilka pytań.

Dla wyjaśnienia „link” i „odnośnik” są używane w poniższym wpisie zamiennie. Oba te słowa oznaczają adres URL kierujący na wybrany program, np. ten który możesz pobrać w szczegółach programu w sekcji „Linki tekstowe”.

Odnośniki w pracy blogera

Załóżmy więc (na potrzeby tego wpisu), że prowadzisz bloga. Wielu internautów obecnie jest raczej „ślepa” na bannery reklamowe. W celu promocji dodajesz więc nowy wpis zatytułowany „Dlaczego warto korzystać z pożyczek krótkoterminowych”. Podpierając się badaniami rynku, opisujesz zalety i wady tzw. chwilówek. W pewnym momencie chcesz wpleść w treść link do promowanego produktu. Wpis może wyglądać np. tak jak poniżej:

„Z mojego doświadczenia mogę polecić Wam pożyczkę firmy xxxxxxx. Sprawdziłem ją na własnej skórze. Pożyczyłem 1500zł na 28 dni. Spłacając po tym okresie zgodnie z umową firma nie naliczyła mi ani grosza odsetek. Dlatego warto w przypadku niespodziewanych wydatków korzystać z takich ofert – pożyczki też są dla ludzi.”

Zwykle dodanie odnośnika do danego produktu polega na pobraniu linku z panelu partnera, zaznaczeniu tekstu, który ma kierować na ten produkt, i przypisaniu pobranego adresu. Tak np. robi się to w systemie do blogów WordPress:

Incepcja 🙂

Jeżeli dodasz link bezpośrednio do danego produktu, wszystko będzie w porządku, póki ten produkt jest aktywny. Co jednak w momencie, w którym wybrana przez Ciebie kampania się skończy? Link przestanie działać. Oczywiście, wyświetlimy specjalną stronę z trzema innymi ofertami wybranymi z listy programów, do których jesteś zapisany[-ana], ale dla Twojego czytelnika to już nie będzie to samo. Temat się jeszcze bardziej komplikuje, gdy masz wenę twórczą i tworzysz wiele wpisów na kilku blogach tematycznych. Utrzymanie porządku w linkach i ich aktualności może w pewnym momencie Cię przerosnąć.

Rozwiązanie

W tym momencie do gry wchodzą tzw. Linki symboliczne. Ich zadaniem jest powiązanie dowolnego produktu z unikalnym linkiem i treścią linku, który będzie kierował na dany produkt. Jako że taki link jest dedykowany, może on kierować na dowolny produkt, który wybierzesz. I możesz zmieniać to powiązanie w dowolnym momencie!

Wróćmy do naszego przykładu. Wejdź do panelu partnera do menu „Narzędzia > Linki symboliczne” i naciśnij przycisk „Utwórz nowy link”.

Tworzenie nowego linku symbolicznego

Jak widać, ustawienie linku polega na wypełnieniu 3 pól:

  • Opis linku – to Twój wewnętrzny sposób na późniejszą identyfikację danego linku – możesz podać np. „promocja pożyczki pozabankowej”,
  • Promowany program – tu wybierasz program, na który ma kierować link symboliczny,
  • Treść linku – czyli tekst, jaki ma kierować na wybrany program, w naszym przypadku może to być „polecić Wam pożyczkę firmy xxxxxxx”.

Po zapisaniu zmian poniżej odsłonią się nowe sekcje zawierające tzw. kod dynamiczny i kod statyczny.

Uzupełniony link symboliczny

Kod dynamiczny

To najlepsza forma używania linków symbolicznych. Daje ona pełną kontrolę nad tym, jak będzie wyglądał link (treść oraz program, na który kieruje). To kawałek kodu HTML, który należy skopiować i wkleić w odpowiednie miejsce w edytorze bloga czy strony. Dla wspomnianego systemu WordPress należy przełączyć edycję bloku w tryb HTML:

Dodatkowe menu z opcją przełączenia edytora w tryb HTML

Skopiowany z panelu kod dynamiczny wstawiamy zamiast treści „mogę polecić Wam pożyczkę firmy xxxxxxx” jak na poniższym przykładzie:

Wstawiony kod dynamiczny w treść wpisu

Jeżeli naciśniesz teraz przycisk „Podejrzyj” ,aby zobaczyć wynik zmian, Twoim oczom ukaże się wpis:

Przykład działania kodu dynamicznego

W treści wpisu został wstawiony automatycznie poprawnie link z tekstem, który zdefiniowałem w ustawieniach linku symbolicznego. Kieruje on oczywiście na wybrany przeze mnie program – w tym przypadku pożyczkę kuki.pl.

A teraz przechodzimy do tego, co najważniejsze. Gdy logujesz się do panelu, system sprawdza, czy programy dopięte do linków symbolicznych są nadal aktywne. Jeżeli jeden z nich się skończy, zostanie wyświetlony odpowiedni komunikat informujący Cię o tym fakcie. Wchodzisz na listę linków i od razu widzisz ten, który należy poprawić – jest na liście na czerwono! Jako że w treści linku podałem także nazwę produktu, nie ma problemu, aby obecnie link był zdefiniowany jak poniżej:

Nowe ustawienia linku symbolicznego

Po zapisaniu zmian we wszystkich miejscach, w których wykorzystałem ten link (a może być ich więcej niż jedno) zamiast pożyczki kuki.pl będzie link do pożyczki Finbo:

Przykład działania kodu dynamicznego po zmianie promowanego produktu

W jednym miejscu, w panelu partnera, masz pełną kontrolę nad tym, co promujesz i jaka jest treść odnośników, którą możesz dopasować do wybranego produktu.

Recycling linków

Tak, jak wspomniałem powyżej, raz przygotowany link symboliczny może być wykorzystywany w wielu miejscach. Możesz np. chcieć stworzyć kilka artykułów – każdy na innego bloga. Gdy umieścisz w każdym z nich ten sam link symboliczny, będziesz mógł/mogła zmienić promowany w nich produkt dosłownie kilkoma kliknięciami. Dodatkowo, jeżeli tylko chcesz, możesz śledzić kliknięcia z każdego miejsca oddzielnie. Skorzystaj z dodatkowych parametrów epi1 i epi2, które znajdują się w kodzie dynamicznym, do identyfikacji miejsca, z którego klika użytkownik. Taki kod może wyglądać wtedy jak poniżej:

Kod dynamiczny z uzupełnionymi parametrami epi1 i epi2

Oczywiście takie personalizowanie linków nie jest wymagane – jest to tylko dodatkowa opcja.

Kod statyczny

Jeżeli nie masz możliwości ingerowania w kod HTML wpisu, np. nie pozwala na to edytor, wtedy pozostaje Ci korzystanie z tzw. linku statycznego. Jest to odnośnik podobny do tego, który znajduje się w szczegółach produktu.

Kod statyczny linku symbolicznego

Używając go zachowujesz kontrolę nad tym, na jaki program będzie on kierował. Możesz także dodać dodatkowe parametry identyfikujące epi1 i epi2. Nie będziesz mógł/mogła jednak mieć wpływu na treść tekstu, który będzie linkiem. Najlepiej wtedy posługiwać się we wpisie treścią odnośnika nie identyfikującą bezpośrednio danego reklamodawcy np.:

„Polecam Wam z własnego doświadczenia świetną pożyczkę pozabankową. Sam ją sprawdziłem na własnej skórze i jestem jak najbardziej zadowolony.”

Kod statyczny w postaci linku prostego czy linku z parametrami to także jedyny sposób na dodanie linku w treści na portalach społecznościowych, na których nie masz możliwości edycji kodu HTML.

Podsumowanie

Linki symboliczne są nieocenione w przypadku promowania produktów w tworzonych treściach. Czy to będzie wpis na blogu, czy post na Facebook. Pozwalają zachować porządek i kontrolę nad Twoimi wpisami. Nawet jeżeli dana kampania się nie kończy, w każdej chwili możesz zacząć promować inną bez potrzeby przedzierania się przez wszystkie wpisy, jakie utworzyłeś[-aś].


Artur Szkarłat

Co tu dużo pisać. Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i budowaniu systemów afiliacyjnych oraz partnerskich. Uwielbiam automatyzować i usprawniać narzędzia tak, żeby jak najlepiej służyły swoim użytkownikom w myśl zasady "system dla człowieka a nie człowiek dla systemu". Prywatnie sklejam amatorsko modele, lubię VR i dobrą muzykę.