Dostajemy wiele zapytań od wydawców o to, czy dodanie na swojej stronie internetowej linku do dowolnej kampanii – niezależnie czy to z naszego Programu Partnerskiego LeadStar czy jakiegokolwiek innego – wiąże się z dodaniem informacji, że to link ze współpracy reklamowej/komercyjnej.

Zgodnie z wytycznymi UOKiK #OznaczamReklamy „wszystkie materiały zawierające przekaz handlowy, za które [twórca np. influencer] otrzymał korzyść materialną, powinien jasno oznaczać jako MATERIAŁ REKLAMOWY i wskazywać promowaną markę”.*

*źródło: https://www.iab.org.pl/aktualnosci/oznaczamreklamy-rekomendacje-prezesa-uokik/ [dostęp: 03-04-2023]

LeadStar wspiera influencermarketing i oznaczamreklamy
LeadStar wspiera influencermarketing i oznaczamreklamy

Czy dodanie linku afiliacyjnego na stronie www to współpraca reklamowa?

Tak. Jeśli pobierzesz link do promocji (sklepu, banku, innej instytucji) z dowolnego programu partnerskiego czy sieci afiliacyjnej i dodasz go na swojej stronie internetowej (porównywarce, blogu, itd.) czy profilu w mediach społecznościowych, to jest to traktowane jako #materiałreklamowy. Zatem zgodnie z wytycznymi UOKiK powinieneś taką promocję odpowiednio oznaczyć.

Jak oznaczyć promowane produkty/usługi?

W mediach społecznościowych wystarczy dodać hashtag na końcu posta:

  • #współpracareklamowa
  • #reklama
  • #materiałreklamowy
  • #materiałsponsorowany
  • #postsponsorowany

UOKiK nie określił jasno, kiedy należy oznaczyć materiał, za promocję którego otrzymasz korzyści majątkowe, jako reklamę. Dlatego też niektórzy influencerzy zaczęli dodawać powyższe hashtagi nawet po kilku dniach od publikacji posta. Urząd to jednak szybko wyłapał i już postawił zarzuty m.in. Dorocie Rabczewskiej (Dodzie). Przeczytasz o tym tutaj: https://uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=19340&news_page=2

Pamiętaj również, że oznaczenia takie jak #ad czy #współpraca nie są do końca czytelne i jasne dla Twoich fanów/obserwatorów. Nie będą zatem wystarczające w ocenie UOKiK.

Na blogu – jeśli napisałeś artykuł o jakimś produkcie czy usłudze i dodałeś do niego link afiliacyjny, to dodaj 1 czy 2 zdania o tym, że gdy Twój czytelnik skorzysta z zakupów poprzez ten link, otrzymasz wynagrodzenie. Czytelnika to nic nie kosztuje, a Tobie pomaga rozwijać bloga. Możesz również na dole strony – w stopce – dodać informację, że w serwisie mogą pojawić się linki afiliacyjne czy też podlinkowane bannery, po kliknięciu w które możesz otrzymać wynagrodzenie (np. za skorzystanie przez czytelnika z oferty, która wyświetli się po kliknięciu w link).

Przykładowa notka na stronie www odnośnie materiałów reklamowych #OznaczamReklamy wg UOKiK
Przykładowa notka na stronie www odnośnie materiałów reklamowych

Pewnie zauważyłeś już, że w mediach społecznościowych influencerzy zaczynają oznaczać posty hashtagami typu #toniejestreklama. Tym samym chcą pokazać swoim fanom, że polecają coś, za co nie otrzymają żadnych korzyści majątkowych. A może oznaczają dlatego, aby UOKiK się do nich nie przyczepił? Może tak, a może dlatego, że chcą polecić naprawdę coś fajnego (co bardzo im się podoba lub bardzo im się przydało) i nie chcą za to żadnych pieniędzy.

Podstawa prawna współprac reklamowych

Na jakiej podstawie UOKiK określił, że oznaczanie treści sponsorowanych jest obligatoryjne? Nie ma żadnych przepisów mówiących wprost, jak je oznaczać i kiedy. Ale mamy kilka ustaw, którymi Urząd się posiłkuje, oraz rekomendacje, jakie powstały we współpracy z IAB, i zostały opublikowane na stronie uokik.gov.pl 26 września 2022 roku.

Według prawa, materiały reklamowe nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. W jakich ustawach znajdziesz odpowiednie przepisy?

  • Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 roku o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz.U. 2017 poz. 2070, z późn. zm.) – w szczególności spójrz na:
    • artykuł 6 ustęp 1:
      „Praktykę rynkową uznaje się za zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.”
    • artykuł 7 punkt 11:
      „Nieuczciwymi praktykami rynkowymi w każdych okolicznościach są następujące praktyki rynkowe wprowadzające w błąd: 11) kryptoreklama, która polega na wykorzystywaniu treści publicystycznych w środkach masowego przekazu w celu promocji produktu w sytuacji gdy przedsiębiorca zapłacił za tę promocję, a nie wynika to wyraźnie z treści lub z obrazów lub dźwięków łatwo rozpoznawalnych przez konsumenta.”
  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz.U. 2022 poz. 1233, z późn. zm.) – w szczególności spójrz na art. 16 ustęp 1 punkt 4:
    „Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności: 4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji.”

#OznaczamReklamy

Jak widzisz, odpowiednie oznaczenie współpracy reklamowej, jest ważne. I zgodne z prawem. A promowanie dowolnej oferty poprzez linki afiliacyjne (np. z LeadStar), to też współpraca sponsorowana. I należy ją odpowiednio oznaczać.

Jeśli chcesz poznać więcej szczegółów dotyczących oznaczania reklam w Internecie – zajrzyj na stronę influencermarketing.org.pl. A jeśli zaczynasz dopiero współpracę z programami partnerskimi, to zapraszam Cię do naszej sekcji na blogu Dla początkujących.


Angelika Jazgier (Gradzińska)

W marketingu od 2013 roku. Dlaczego marketing? Bo lubię zmiany i dynamikę - to, że ciągle coś się dzieje. Należę do osób, które im więcej mają obowiązków, tym lepiej potrafią zorganizować sobie czas i wykonać je… na czas :) Poza tym uwielbiam wszelkiego rodzaju tabelki, statystyki i analizy – wszystko, co można logicznie wytłumaczyć. A najlepiej – gdyby wszystkie te tabelki pokazywały jedynie wzrosty (te dobre wzrosty oczywiście :) ) oraz stale idące w górę zarobki (nie tylko moje ;) ).