W LeadStar.pl stawiamy na ciągły rozwój i dostosowywanie się do potrzeb naszych Wydawców. Każdy Wasz pomysł i propozycja są analizowane, i podejmowana jest decyzja o wdrożeniu. Tak było i w tym przypadku. Pod koniec listopada dostaliśmy zapytanie dotyczące smartlinków. Po określeniu dokładnych potrzeb Wydawcy doszliśmy do wniosku, że to rozwiązanie świetnie uzupełni bogatą kolekcję narzędzi dostępnych w naszym panelu. Zacznijmy więc jak zwykle od podstaw.

Co to są smartlinki?

Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem bloga, którego prowadzisz już od wielu lat. Masz masę wpisów, które są świetnie wypozycjonowane w Google, tylko nic na tym nie zarabiasz. Rozpoczynasz współpracę z LeadStar.pl i chciałbyś/chciałabyś jak najszybciej zacząć monetyzować swoją pracę. W tym miejscu na scenę wchodzą smartlinki. Do stopki bloga wstawiasz jeden skopiowany z panelu kod JavaScript. Od tej pory w panelu możesz definiować słowa (wyrażenia) kluczowe, które będą kierować na konkretne kampanie. Resztą zajmuje się skrypt, który po załadowaniu przez internautę dowolnego wpisu przeszuka jego treść, znajdzie wszystkie słowa kluczowe i zamieni je automatycznie na linki kierujące na programy zgodnie z tym, co ustalisz. W ten sposób możesz przekierować np. „ubranka dziecięce” na sklep 5.10.15 czy „buty” na eobuwie.pl. W każdej chwili możesz zmienić kampanię, na jaką kierują dane słowa, albo dodać nowe frazy, gdy pojawiają się interesujące Cię programy. Wszystko w prostym i przejrzystym panelu LeadStar.pl.

Stwórzmy pierwszy smartlink

Wybierz z menu „Narzędzia > Smartlinki”. Jak widzisz, zarządzanie smartlinkami jest bardzo podobne do zarządzania innymi narzędziami, które znajdziesz w LeadStar. Możesz:

  • utworzyć nowy smartlink,
  • edytować już istniejący (klikając w niego),
  • jednym kliknięciem wyłączyć/włączyć działanie smartlinku,
  • skopiować smartlink i utworzyć na jego podstawie nowy,
  • skasować nieodwołalnie smartlink.
Smartlinki – główne okno

W nowo otwartym oknie naciśnij przycisk „Utwórz nowy smartlink”. Musisz teraz nadać opis – to dowolny tekst, który na głównej liście będzie Ci pozwalał zidentyfikować konkretny smartlink. Tak – możesz ich docelowo utworzyć więcej :). Poniżej możesz także włączyć i wyłączyć działanie smartlinku – jest to opcja zdublowana z głównej listy. W przypadku gdy będzie on wyłączony, nie będzie powodował na Twojej stronie żadnego błędu, ale jednocześnie nie będzie podmieniał słów kluczowych na linki do kampanii.

Smartlinki – edycja

Przechodzimy teraz do clou programu, czyli do definicji słów kluczowych. Naciśnij przycisk „+ dodaj słowa kluczowe”. Otworzy się okienko, w którym możesz wpisać konkretne słowa lub frazy (czyli np. cały ciąg „Samsung Galaxy A51”). Każde słowo kluczowe/frazę musisz zatwierdzić przyciskiem Enter lub naciskając klawisz przecinek. Podczas edycji nie musisz zwracać uwagi na wielkość liter – tak samo zadziała „Samsung Galaxy A51” jak i „samsung galaxy a51”.

Nieco niżej definiujesz typ przekierowania. Obecnie masz do wyboru:

  • program – wybierz jedną z kampanii, do których jesteś zapisany[-na],
  • deeplink – wybierz deeplink, który utworzyłeś[-aś] w narzędziu „Deep linki”,
  • link symboliczny – wybierz jeden z przygotowanych przez siebie linków symbolicznych,
  • link polecający – zaproś internautę do LeadStar.pl z Twoim kodem polecającym.

Jak widać, masz pełną dowolność w przekierowaniu wybranych słów kluczowych. Więcej o deeplinkach przeczytasz we wpisie „Deep linki – lepsza opcja promowania” oraz aktualizacji, która wprowadza możliwość szybkiego tworzenia wielu linków naraz. Z linkami symbolicznymi zaznajomisz się za to w artykule „Linki symboliczne – dlaczego warto?”.

Smartlinki – słowa kluczowe

Zwróć uwagę na powyższym obrazku, że wpisane i poprawnie potwierdzone słowa kluczowe są objęte ramką i obok nich znajduje się dodatkowy „x”. Dzięki niemu możesz usunąć dane słowo/frazę.

Po zakończeniu edycji naciśnij przycisk „Zapisz”. Wybrane słowa wraz z powiązanym programem zobaczysz na liście zdefiniowanych słów. Możesz teraz dodać kolejne słowa/frazy i powiązać je z innym programem. Każdy Smartlink może zawierać wiele zestawów słów/fraz przekierowujących na różne kampanie.

Na końcu definicja Twojego pierwszego smartlinku może wyglądać tak:

Smartlink – edycja

Warto w tym momencie zapisać zmiany dedykowanym przyciskiem. Po pierwsze na pewno nie stracisz dzięki temu żadnych zmian, które wprowadziłeś[-aś]. Oczywiście po zapisaniu możesz nadal edytować słowa kluczowe i przekierowania. Po drugie, po zapisaniu smartlinku, na dole znajdziesz przygotowany kod JavaScript do wstawienia na stronę wraz z dodatkową instrukcją.

Smartlink – kod JavaScript

Kod JS możesz wstawić w nagłówek lub stopkę strony. Jeżeli jednak chciałbyś/chciałabyś mieć większą kontrolę nad tym, jak wyglądają i działają linki, to musisz zwrócić uwagę w kodzie JavaScript na sekcję z dodatkowymi parametrami. Ich opis znajdziesz powyżej kodu. Ja się tutaj za to skupię na przykładach ich wykorzystania.

Zaawansowane parametry

Pierwsze i najważniejsze to parametry lss_epi1 i lss_epi2. Dzięki nim bardzo łatwo zidentyfikujesz, które działania (kliki/wnioski) nastąpiły z danej strony – szczególnie jeżeli chcesz wstawić ten sam kod smartlinku na kilku stronach. Wtedy np. dla jednej parametr ten będzie wyglądał tak:

lss_epi1: 'moja pierwsza strona',

a drugi oczywiście tak:

lss_epi1: 'moja druga strona',

Jeżeli wiesz jak to zrobić, to do parametru lss_epi2 możesz wstawić np. tytuł wpisu.

Drugi zestaw ważnych parametrów to: lss_container_id, lss_container_tag oraz lss_container_class. Pozwalają Ci one zawęzić zakres przeszukiwania strony pod względem występowania słów kluczowych tylko do określonej sekcji (np. tylko samej treści artykułu). Jeżeli prowadzisz bloga opartego na WordPress, możesz ustawić parametr lss_container_class jak poniżej:

lss_container_class: 'entry-content',

Wszystkie wpisy (poza stronami statycznymi) są wyświetlane bowiem w kontenerze, który ma ustawioną taką klasę.

A może chciałbyś/chciałabyś aby linki, które powstaną w ten sposób były jakoś specjalnie wyszczególnione? Np. na czerwony kolor, pogrubione i bez podkreślenia? To proste – załatwi to odpowiednie ustawienie parametru lss_a_style:

lss_a_style: 'color: red; font-weight: bold; text-decoration: none;',

Jak widać, parametr ten zawiera formatowanie linku zapisane w kodzie CSS. Jeżeli masz w kodzie swojej strony zdefiniowaną klasę CSS dla takich linków (w przykładzie to klasa .moj-specjalny-link), możesz, zamiast tego, skorzystać z parametru lss_a_class, np.:

lss_a_class: 'moj-specjalny-link',

Uwagi do działania smartlinków

Poniżej zebrałem garść uwag i wskazań, które powinny rozwiać większość Twoich wątpliwości:

  • możesz zdefiniować dowolną ilość smartlinków, które będą zawierać dowolną ilość słów/fraz kluczowych i przekierowań,
  • jak już zapewne się domyślasz, jeden zestaw słów może kierować na konkretną kampanię a drugi na deeplink – masz nad tym pełną kontrolę,
  • możesz wstawić na swoją stronę więcej niż jeden smartlink (chociaż osobiście nie widzę ku temu powodu 😉 ),
  • sam[-a] dbasz o to, jakie słowa kluczowe znajdą się w smartlinku – możesz zdefiniować dwa razy tą samą frazę kierującą na różne kampanie, ale zadziała tylko pierwsza,
  • słowa kluczowe możesz zapisywać małymi literami – skrypt znajdzie słowa w Twoim artykule niezależnie od tego, jakiej wielkości litery będą,
  • smartlink jest inteligentny, nie podmienia słów, które już są linkami na Twojej stronie, więc nie musisz się obawiać, że np. zaingeruje w menu lub linki, które już tam się znajdują (z tego też powodu właśnie działa tylko pierwsze przekierowanie słowa kluczowego),
  • każde słowo kluczowe jest traktowane osobno – nawet jeżeli jednego z nich skrypt nie znajdzie na stronie, to zacznie szukać kolejnego,
  • kod smartlinku jest tak skonstruowany, żeby załadować się i zacząć działać dopiero po wyświetleniu Twojej strony – dzięki temu czytelnik nie musi czekać na załadowanie naszego kodu, aby zacząć czytać artykuł,
  • kod JavaScript możesz umieścić w dowolnym miejscu swojej strony: w nagłówku (polecamy), w stopce, lub w środku treści; pamiętaj tylko, że jeżeli umieścisz go w konkretnym wpisie, to będzie działał tylko w obrębie tego wpisu,
  • wszystkie zmiany wprowadzone w już istniejącym smartlinku, którego kod znajduje się na Twojej stronie, zaczną obowiązywać po zapisaniu go w panelu z opóźnieniem do 1 minuty (ze względu na buforowanie kodu po stronie naszego serwera).

Na koniec

Jak zwykle zachęcam Cię do testowania nowego rozwiązania i wykorzystania go do zarabiania wynagrodzenia – właśnie po to powstają takie narzędzia jak Smartlinki. Podziel się z nami swoją opinią lub propozycją na usprawnienie jego działania. Pamiętaj, że LeadStar jest dla Ciebie – to dzięki takim osobom jak Ty rośniemy w siłę i jesteśmy najlepszym Programem Partnerskim na rynku!


Artur Szkarłat

Co tu dużo pisać. Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i budowaniu systemów afiliacyjnych oraz partnerskich. Uwielbiam automatyzować i usprawniać narzędzia tak, żeby jak najlepiej służyły swoim użytkownikom w myśl zasady "system dla człowieka a nie człowiek dla systemu". Prywatnie sklejam amatorsko modele, lubię VR i dobrą muzykę.