Jesteś influencerem? Blogerem? A może prowadzisz fajnego Instagrama i chcesz go rozwijać? Bez względu na to, który z tych powodów przyprowadził Cię do tego artykułu, postaram się odpowiedzieć na jeszcze niezadane przez Ciebie pytania i pokazać potencjał, jaki kryje w sobie ten niepozorny serwis społecznościowy.

No to od początku

Zacznę od krótkiej historii Instagrama, żeby wprowadzić Cię w temat. Serwis powstał w 2010 roku, a w 2012 roku został wykupiony przez Facebooka. Rozwijał się błyskawicznie. W styczniu 2013 roku posiadał 80 mln użytkowników, a po kilku latach, w 2017 było ich już 800 milionów! Teraz na Instagramie jest już ponad 2 miliardy użytkowników, z czego 500 milionów zagląda tam codziennie! Instagram jest także w pełni połączony z Facebookiem, co pozwala na publikację postów w dwóch serwisach jednocześnie.

Dlaczego Instagram?

Mamy obecnie tyle możliwości na działanie w Internecie, że Instagram jest tylko jedną z nich. Blogi, streamy, TikTok, strony WWW… Czym więc wyróżnia się Instagram?

  • Szacuje się że posty na Instagramie mają o 23% więcej zainteresowania, niż te publikowane na Facebooku, a filmy radzą sobie lepiej aż o 38%
  • Codziennie lajkowane są aż 4 miliardy postów na Instagramie
  • 72% użytkowników Instagrama twierdzi, że kupiło produkt, który zobaczyli w aplikacji [1]

Czy to oznacza, że powinieneś korzystać tylko z Instagrama i promować produkty jedynie tam? Oczywiście, że nie! Ale będzie to na pewno dobry start lub dobra pomoc dla innych działań, które prowadzisz.

Jak promować kampanie na Instagramie?

Niestety, Instagram nie pozwala na umieszczanie klikalnych linków w opisach do zdjęć. Ale nie zmienia to faktu, że promowanie kampanii w tej aplikacji jest bardzo łatwe i może przynosić niezłe efekty, nie tylko sprzedażowe, ale także zasięgowe!

Pierwszym sposobem jest wrzucanie linków na Instastory. Od jakiegoś czasu Instagram pozwala na dodawanie odnośników, które przekierują widza na daną stronę. Jest to bardzo proste. Wystarczy przy dodawaniu Instastory wejść w ikonkę z naklejkami, wybrać naklejkę z linkiem, wkleić link afiliacyjny z LeadStar i nadać nazwę swojej naklejce. Tak więc jeśli chcesz polecić obserwatorom buty, które niedawno kupiłeś, podrzuć im link, a oboje z tego skorzystacie. 😉 Co najlepsze, jeśli widzowie będą klikać w udostępniane naklejki, algorytm Instagrama bardzo przychylnie spojrzy na Twoje Instastory. Uzna je za ciekawe i wartościowe, więc będzie pozycjonować Twój profil nieco wyżej i pokazywać go większej ilości osób. Dzięki temu nie tylko będziesz mieć większą szansę na otrzymanie wynagrodzenia z zakupów z Twojego linku, ale także rozwiniesz swoje konto.

Inny sposób to przesyłanie linków w wiadomościach prywatnych. Możesz dodać post, Reelsa czy filmik na IGTV pokazujący, jak fajny produkt polecasz obserwatorom. Już ustaliliśmy, że linku w opisie dodać nie możesz, ale możesz zachęcić obserwatorów, by się po niego zgłaszali. 🙂 Ile razy widziałeś pod postami komentarze “Skąd ta sukienka” “Gdzie kupiłaś te cudowne buty”, a pod nimi albo brak odpowiedzi, albo jedynie nazwa sklepu. Wykorzystaj to! Wysyłaj zainteresowanym w wiadomości prywatnej linki afiliacyjne do produktów, o które pytają. Takie działanie spodoba się nie tylko Twoim obserwatorom, którzy poczują, że traktujesz ich indywidualnie i dbasz o nich, ale także wspomnianemu już algorytmowi, bez którego ani rusz we współczesnym świecie social mediów.

Czego nie robić?

Po pierwsze – nie poddawaj się. 🙂 Nie od razu Kraków zbudowano. Jeśli nie odnosisz takich sukcesów, jakich oczekiwałeś, daj sobie czas. Z biegiem czasu poznasz algorytm Instagrama, polubicie się i na pewno uda Ci się zwiększyć zasięgi, a co za tym idzie, także sprzedaże. 🙂

Po drugie – nie kupuj obserwatorów! Obecnie w Internecie aż roi się od stron z lajkami czy obserwatorami w niskiej cenie. Może się wydawać, że to super interes, ale nic bardziej mylnego. W prawdzie zwiększysz liczbę polubień i obserwacji, ale algorytm bardzo szybko wyłapie, że coś jest nie tak, przez co realni obserwatorzy zainteresowani Twoim profilem będą mieli trudności, aby do Ciebie dotrzeć. Lepiej zainwestować w wypromowanie posta. Koszty są naprawdę niskie, a zasięgi wzrosną Ci w mgnieniu oka, co także może przełożyć się na wzrost sprzedaży z Twoich linków!

Ostatnia rada – nie ignoruj obserwatorów. Jeśli skomentują Twój post, polub komentarz, odpowiedz na niego, rozpocznij dyskusję. Odpisuj na wiadomości, które dostajesz. Pomoże Ci to na pewno w budowaniu społeczności, która doceni Twój wkład w prowadzenie profilu i będzie polecać Cię innym.

Teraz jak już znasz podstawowe zasady, którymi rządzi się Instagram, pozostaje Ci jedynie znaleźć odpowiednią kampanię i ruszyć na całego. 😀 Korzystając z powyższych wskazówek, zaobserwujesz wzrost nie tylko sprzedaży, ale także obserwatorów! Pamiętaj tylko, że nie wszystkie kampanie możesz promować na Instagramie, ale wierzę, że znajdziesz coś, co Cię zaciekawi i w dozwolonych działaniach będzie mieć media społecznościowe. 🙂 Powodzenia!

[1] Źródło: https://www.websiterating.com/pl/research/instagram-statistics/

PS. Jeśli napotkasz problem przy dodawaniu linku na Instagramie, zajrzyj do artykułu Artura z rozwiązaniem potencjalnych kłopotów 😉


Gabriela Portka

Na co dzień zajmuję się... studiowaniem! Na szczęście wymarzone studia nie przeszkadzają mi w pomocy Wydawcom i prowadzeniu mediów społecznościowych LeadStar. :) Kiedy już każdemu odpiszę i wrzucę każdy post, szukam tanich lotów i drogich koncertów, na które staram się jeszcze jakoś znaleźć czas. ;)